Elina: surrealistinen omakuva. KU06 Digitaalisen taiteen kurssi

Katsaus kuluneeseen Viherin kuvataidevuoteen 2018-2019 sisältää seuraavia faktoja. Opettajina toimivat Marja Laasasenaho ja Päivi Tarkkonen. Kursseja toteutui 20, mukaan lukien kuvataiteen lukiodiplomi. Diplomin teki hyväksytysti 18 opiskelijaa. Diplomeista järjestettiin näyttely avajaisineen lukion tiloissa joulukuussa. Kuvataide loi visuaaliset puitteet ja kerronnan tasot sekä graafisen ilmeen projektikurssin ”Untako” -esitykselle että helmikuisille Wanhojen tansseille. Marraskuinen Art Viheri oli täynnä oppitunneilla tehtyjä kuvia, näyttelynä. Kuvataidekursseihin tehtyjä retkiä, vierailuja tms. tapahtumia tehtiin yhteensä 12, joista 7.3. oli kokopäiväretki. Jokaisella kurssilla keskimäärin 25 opiskelijaa oli pohtimassa omaa suhdettaan opetussuunnitelmassa mainitun ja opettajan kanssa yhdessä tehtäviksi purkaman ilmiön eri näkökulmia. Ajatukset todentuvat joksikin aistein havaittavaksi teokseksi luovan prosessin eri vaiheiden kautta. Lopuksi arvioitiin syntynyttä teosta, prosessia, itsearviointitaitoja ja itse kurssin toteutumista. On opittu kaikenlaista itsestä, maailmasta, taiteesta, tieteestä, ilmiöistä, luovista prosesseista, tunteista jne. On tehty tietoa taiteen avulla ja keinon sekä päinvastoin. Viherissä molemmat, tiede ja taide, ovat samalla ymmärryksen, kasvun ja tuleviin opintoihin valmistamisen asialla. Alla otteita Viherin kuvataiteen paletilta.

Pi: muutun piirustukseksi. KU06 Digitaalisen taiteen kurssi

Kuvataiteen lukiodiplomit 2018-2019

Julisteen taitto: Päivi Tarkkonen

Kuvataiteen lukiodiplomit 2018-2019

Julisteen taitto: Päivi Tarkkonen

Tänä vuonna kuvataiteen lukiodiplomeita valmistui 16 kappaletta. Diplomi on opetushallituksen järjestämä valtakunnallinen näyttö kuvataiteen osaamisesta. Aiheita oli 6 kappaletta, joista diplomin tekijä valitsi itselleen 1 työstettäväksi. Diplomin arvioi kaksi arvioijaa ja numero muodostuu puoliksi itse teoksesta ja visuaalista ajattelua kartoittavasta portfoliosta. Tehtävät ja arviointikriteerit luettavissa: https://edu.fi/lukiodiplomit/kuvataiteen_lukiodiplomi

Viherlaakson kuvataiteen 2018-2019 diplomintekijät ja heidän aiheensa ovat:

1. Julianna Backlund. Tehtävä 3: Rakkaus. Työn nimi: Takaisin valoon
  2. Heidi Friman. Tehtävä 3: Rakkaus. Työn nimi: Tasapaino
  3. Ella Grönlund. Tehtävä 1: Muodonmuutos. Työn nimi: Totuus ja käsitys
  4. Kia Huttunen.Tehtävä 1: Muodonmuutos. Työn nimi: Unknown
  5. Andrea Karo.Tehtävä 3: Muodonmuutos. Työn nimi: Food personified
  6. Toivo Kiviniemi. Tehtävä 1: Muodonmuutos. Työn nimi: Kirous
  7. Vesa Könnömäki. Tehtävä 3: Rakkaus. Työn nimi: Yksi ja Toinen
  8. Annasofia Lindman. Tehtävä 4:Valot ja varjot. Työn nimi: Valot pimeyksien keskellä
  9. Sofia Linnarinne. Tehtävä 3: Rakkaus. Työn nimi: Erotettu
  10. Jonna Rahikka Castillo. Tehtävä 1: Rakkaus. Työn nimi: Cane di strada
  11. Sinkkonen Lotta. Tehtävä 1: Muodonmuutos. Työn nimi: Masqerade
  12. Eeli Pitkonen. Tehtävä 1: Muodonmuutos. Työn nimi: Levels in Paladin
  13. Ahti Soininen. Tehtävä 1: Muodonmuutos. Työn nimi:”Can you see me?”
  14. Aapo Takala. Tehtävä 3: Rakkaus. Työn nimi: Saturnus, Sun Ra, Беломорканал
  15. Emilia Tuononen. Tehtävä 4: Valot ja varjot. Työn nimi: Puolen vaihto
  16. Siiri Vainionpää. Tehtävä 3: Rakkaus. Työn nimi: ”Kirjerakkauksia”

Kuva: Heljä Renfors
Annasofia. Tehtävä 4:Valot ja varjot. Työn nimi: Valot pimeyksien keskellä

Kuva: Heljä Renfors
Siiri.Tehtävä 3: Rakkaus. Työn nimi: ”Kirjerakkauksia”

Eeli. Tehtävä 1: Muodonmuutos. Työn nimi: Levels in Paladi. Valokuva: Heljä Renfors

Diplomeista koottiin näyttely, jonka avajaiset vietettiin näyttelytilassa Kutojantien valoaulassa maanantaina 26.11. 2018. Kutsuvieraina olivat kuvataiteen diplomin tekijöiden läheiset.

Kuva: Jussi Rekilä

Digitaalisen muotoilun KU19-kurssi

Tänä lukuvuonna alkoi melko uusi Digitaalinen muotoilu KU19 -kurssi. Toissa vuonna tästä oli pilottikurssi, jossa yhteistyössä olivat mukana Espoon kuvataidekoulu, Aalto yliopiston tutoreita ja pari muuta Espoon lukiota.

Nyt siis jatkoimme tältä pohjalta muotoilun prosessien opettelua. Otimme käyttöön lukiomme 3D-tulostimen ja tulostimme opiskelijoiden suunnittelemia pieniä esineitä aina siihen asti, kun tulostin piti saada huoltoon. Kurssilla opiskeltiin myös alueellisen suunnittelun visiointia.

Ensi lukuvuonna kurssin ottaa haltuunsa muotoilija Tatu Vuorio, joka opettaa myös Espoon yhteislyseossa.

Wanhat 2019 -tanssien lavasteet 14.2. – 15.2.2019

Vuoden 2019 lavastuksen teemana oli Yö puistossa. High School –musikaalin Prom -kohtaus oli inspiraationa lavastukselle.

Tässä kaupunkipuistossa näkyi mystinen tyylitelty puukuja. Opiskelijat maalasivat spraymaalilla siniviolettihopeisia puunrunkoja, jotka viritettiin puolapuihin tumman siniselle loimusamettipohjalle.

Vanhat katulamput loistivat salin kummallakin puolin koripallotelineissä. Nämä lamput oli tehty ajan kanssa sekatekniikalla ja led-valot valaisivat uskottavasti rakenteen sisällä.

Wanhat 2019 -kyltti kimmelsi yläilmoissa ja öistä maisemaa valaisi kuu ja tähdet yläsillalta viritettynä. Kuu oli rakennettu styroksista ja voimakkaasta led-valosta, joka hohti styroksin läpi.

Juhlakutsu, käsiohjelma ja juliste olivat myös lavastuskurssin käsialaa samaa Öistä puisto -teemaa toistaen.

Lavastustaide KU15-kurssi teki jälleen juhlavan tilan Wanhojen tansseille Kilonpuiston koululla. Viherlaakson lukion taide nosti tanssien profiilia ja juhlavuutta. Kiitos lavastusryhmälle!

Kuva: Marja Laasasenaho

Taidelinjan valintakokeet – kuvataide

Kuva: Marja Laasasenaho

Taidelinjan valintakokeissa torstaina 2.5. oli paljon hakijoita ja viitisenkymmentä haki kuvataiteella sisään. Kuvataiteen hakijat jaettiin kahteen kuvataideluokkaan, jossa oli materiaalit ja työvälineet aseteltu valmiiksi. Työaika oli klo 9 – 15 eli yhteensä kuusi tuntia kahdelle työlle. Tänä lukuvuonna piirustustehtävä oli pelin maailmasta: kyseessä oli oman peli-hahmon luominen ja kuvaaminen toiminnassa. Maalaustehtävä painottui surrealistiseen maailmaan ja ajatteluun: tehtävänä oli kuvata tikkaat, jotka vievät jostakin jonnekin. Teokset olivat jälleen korkeatasoisia, persoonallisia ja monipuolisia. Kiitos kaikille hakijoille!

Mielenkiintoiseksi tämän vuoden hakemisen teki se, että myös maapallon toiselta puolelta oli kokelas hakemassa lukioomme etäyhteyden välityksellä. Yhteys ja suoritus sujui ongelmitta monista jännitystekijöistä huolimatta.

ART viheri projektikurssi. UNTAKO? -esityksen lavastustyö

Juliste: Melis, Ella ja Iiris

Vuotuinen poikkitaiteellinen teatteriproduktio oli tänä vuonna tulkinta iki-ihanasta William Shakespearen näytelmästä ”Kesäyön Uni”. Teoksessa käsiteltiin modernisoiden nuorten ajatuksiin rakkauden, mustasukkaisuuden, lumouksen, toden, epätoden, kohtalon, sääntöjen, onnen ja epäonnen risteyksissä toimivia luonnon voimia sekä ihmisiä että olentoja jotka ovat omien oikkujensa armoilla. Lavastuksen pääelementeiksi muodostuivat valaistu vaaleanpunainen ”Rakkauden puu”, rakennustelineistä koottu ”Keijujen valtakunta” ja maailman kehnoimman bändin harjoituskämppä. Lava ja tilaa hallitseva puurakennelma olivat tilan keskellä ja yleisö istui puun sivustoilla, ikään kuin osana luotua surrealistista näyttämötilaa. Surrealismi oli kokoava taidesuuntaus kaikelle visuaaliselle suunnittelulle, joten myös sen lainalaisuuksia opiskeltiin. Lavastusryhmä teki myös markkinointijulisteen tapahtumalle. Puvustus tehtiin yhdessä ilmaisutaidon opiskelijoiden kanssa. Teatteritekniikka eli äänet ja valot olivat oma kurssikokonaisuutensa.

Valmis lavastus.

Luonnoksia näyttämön ”Rakkauden puusta”.

Syksyn seinämaalaukset

KU02 -kurssi tutki seinämaalauksissaan liikkeen eri vaiheita futuristisen taidesuuntauksen hengessä.

Lukuvuoden näyttelyretket

Perjantai 31.8. KU01 Kuvat ja kulttuurit -ryhmä EMMA-vierailulla

KU01-ryhmä sai kiinnostavan opastuksen sekä Saastamoisen säätiön Kosketus -näyttelyyn että Emman kokoelmasta kuratoituun nykytaiteen näyttelyyn No Ordinary Moments. Näyttely pohti näkyvän ja kuvitteellisen, jaetun todellisuuden kerrostumia. Näyttelyn teosten kuvitteellisuus ja outo tunnelma kiehtoi ja moni opiskelija jäikin kuvaamaan teoksia.

Keskiviikko 12.9. KU03.1 Osallisena mediassa -ryhmän kanssa Hyvät ja huonot uutiset studioyleisönä

Kävimme katsomassa, kuinka nauhoitettua tv-tuotantoa tehdään. Oli todella antoisaa. Vierailevana tähtenä oli koomikko Sami Hedberg.

Torstai 20.9. KU01 Kuvat ja kulttuurit -ryhmä EMMA-vierailulla

Pakollisen kuvataiteen ryhmä kävi paitsi tutustumassa kotimuseonsa arkkitehtuuriin niin myös Saastamoisen säätiön Kosketus -näyttelyyn.
Kosketus esittelee ajankohtaista suomalaista ja kansainvälistä nykytaidetta. Kosketus-näyttelyn ydinteema on ihmisyys, jonka kautta pohditaan elämän peruskysymyksiä (https://emmamuseum.fi/nayttely/kosketus/).

Perjantai 2.11. KU02 Muotoillut ja rakennetut ympäristöt Kiasma-vierailulla

KU02-ryhmä sai kiinnostavan monipuolisen opastuksen liittyen ympäristöä koskeviin teemoihin. Tarkastelimme Meno-Paluu – Nykytaidetta Itämeren alueelta -näyttelyä sekä Ann Veronika Janssensin valoa käsittelevää näyttelyä. Oli vaikuttavaa nähdä, miten kiinnostavia ilmiöitä valoon voi liittyä ja miten yksinkertaisilla elementeillä taide voi toimia.

Keskiviikko 21.11 ja tiistai 29.1. KU01 Kuvat ja kulttuurit -ryhmät EMMA-vierailulla

Perjantaina 15.3. KU01 Kuvat ja kulttuurit -ryhmä EMMA-vierailulla

KU01 -ryhmä tutustui varsin vastakkaisiin kuvailmaisun tapoihin esillä olevissa näyttelyissä. Kolmen nykymaalarin yhteisnäyttely The Men Who Fell from Earth suorastaan vyöryi päälle runsaudellaan ja haastavuudellaan, kun taas Alicja Kwaden pelkistetty veistosinstallaatio rauhoitti katsojan älyllisyydellään ja minimalismillaan. Jälkimmäinen näyttely jäi tämän ryhmän suosikiksi.

Alicja Kwaden installaation äärellä. Kuva: Marja Laasasenaho

Jonna Kinan videoteos Arr. for a Scene mietitytti arvoituksellisuudessaan montaa opiskelijaa. Kun lopulta selvisi, mistä teoksessa oli kyse ja miten teos liittyi Psycho -elokuvaan, oli kokemus hyvin avaava ja mieleenpainuva. Sama kokemus toistui toukokuussa EMMAssa vierailleella KU01-ryhmällä.

21.3. KU18 Sarjakuva ja animaatio -ryhmä osallistui Kiasman taidepajaan”Astu Näyttämölle.

Museopedagogi Tuija Rantalan johdolla. Kiasman 4. kerroksen näyttelyissä pääsi museokävijä osallistumaan taiteen tekemiseen.

Kuva: Päivi Tarkkonen

David Shrigley: Elävä malli II, 2016.
Piirsimme piirustuskoulumaisesti kolmimetristä jättiläismallinukkea, joka haastoi miettimään näkemisen ja tietämisen rajoja mm. vääristyneillä kehon mittasuhteilla (https://guide.kiasma.fi/teokset/elava-malli-ii/).

Christian Falsnaes: Lava, 2017

Näyttelyssä kävijä saa itse osallistua noudattamalla näyttelytilassa olevien kuulokkeiden ohjeita. Lavalla esitettävä teos muuttuu jatkuvasti, kun eri näyttelykävijät tulkitsevat sitä. Tässä Viherin opiskelijoita Lavalla.

Falsnaes on kiinnostunut ryhmäkäyttäytymisestä ja rituaaleista, valtasuhteista ja yksilön tahdosta (https://guide.kiasma.fi/teokset/lava/)

Tiistai 26.3. KU01 Kuvat ja kulttuurit -ryhmä EMMA-vierailulla

Tutustuimme myös Alicja Kwaden Trans-for-men (Fibonacci) -näyttelyyn (https://emmamuseum.fi/nayttely/alicja-kwade-trans-for-men/)

Taiteilija on tehnyt teoksensa Emman tademuseon arkkitehtuuria silmällä pitäen. Kwaden taiteeseen liittyy monimutkaisia tieteellisiä ja matemaattisia kysymyksiä, kuten todennäköisyyksien laskemista, madonreikiä, loputon universumi ja rinnakkaistodellisuudet.
 Kuva: Päivi Tarkkonen

Näyttelyn keskiössä on Kwaden uusi teos, majesteetillinen Trans-For-Men (Fibonacci), 2018. Taiteilija pohtii teoksen kautta ihmisen ja luonnon välistä vuorovaikutusta sekä suhdetta luontoon myös laajempana, filosofisena kysymyksenä ((https://emmamuseum.fi/nayttely/alicja-kwade-trans-for-men/)

Keskiviikko 3.4. KU04 Modernin taiteen -ryhmä AmosRex Rene Magritte/Elämänviiva, sekä Studio Drift
Tässä retrospektiivi näyttelyssä esiteltiin belgialainen taidemaalari René Magritten (1898-1967) ensimmäistä kertaa Suomessa. Surrealismin johtohahmona pidetty taiteilija on erityisesti tunnettu teoksistaan, joissa arkinen todellisuus käännetään päälaelleen; omena valtaa kokonaisen huoneen, ja nenä kääntyy piipuksi. Tuttu onkin yhtäkkiä hämmentävän vierasta. (https://amosrex.fi/nayttelyt/magritte/)

Kuva: Päivi Tarkkonen

Taiteen ja teknologian rajapinnoilla vaivattomasti liikkuva Lonneke Gordijnin ja Ralph Nautan vuonna 2007 perustama Studio Drift käyttää teoksissaan useita tekniikoita. Näyttelyn vetonaulana oli ehdottomasti tyhjässä huoneessa ääneti leijuva valtava betonikuutio Drifter, utooppinen visio, jonka alle harva uskalsi edes mennä. (https://amosrex.fi/nayttelyt/studio-drift-elemental/).

Maagisesti leijuva betonikuutio ja Päivi kuvisopettaja.

Kuplavolkkari, materiaalit mistä se on rakennettu.

Perjantaina 3.5. KU01 Kuvat ja kulttuurit -ryhmä EMMA-vierailulla

KU01 -ryhmä tutustui Kosketus-näyttelyn ja The Men Who Fell from Earth -näyttelyn lisäksi mm. Juhana Moisanderin videoinstallaatioon Ethylogy of a Man, joka käsittelee ryhmäkäyttäytymisen malleja. Barokin kuvailmaisua hyödyntävä teos vangitsi katsojan seuraamaan ihmismeren aaltomaista liikettä.

Keskiviikko 22.5. KU01 Kuvat ja kulttuurit -ryhmä EMMA-vierailulla

KU01 -ryhmä tutustui Kosketus-näyttelyn ja The Men Who Fell from Earth -näyttelyyn. Kolmen taiteilijan yhteisnäyttely haastoi miettimään taiteen olemusta. he kilpailivat esim. siitä kuka tekee huonointa taidetta.

Osa yhteistilataideteoksesta. Kuva: Päivi Tarkkonen

Taideretki 7.3. 2019

Lukiomme retkipäivänä yhtenä kohteena oli retki Kiasmaan ja Kannukinoon.

Opastetulla kierroksellamme Kiasmassa tutustuimme 4. ja 5. kerroksen näyttelyihin. 4. kerroksen ”Astu lavalle” on museokävijää

osallistava teos kuten myös koskemaan kutsuva 5. kerroksen synteettisistä hiuksista tehty mittava installaatio. Teoksen takana on islantilainen, nykyisin New Yorkissa asuva Hrafnhildur Arnardóttir eli Shoplifter.

Viheriläisiä teoksen äärellä. Kuvat: Päivi Tarkkonen

Tutkimme syntyneitä piirustuksiamme oppaan kanssa. Kuva: Päivi Tarkkonen

Kannukinossa osallistuimme IHMEFILMI festivaaleille katsomalla elokuvan: Tohtori Outolempi, eli: Kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia. (USA, Englanti 1963/Ohjaus: Stanley Kubrick).

Välähdyksiä oppitunneilta

Kuvanveisto ja tilataide –kurssin KU17 installaatio. Kuva: Marja Laasasenaho

Menneenä lukuvuonna teimme pääasiassa yksilötöitä, mutta myös paljon ryhmätöitä. Joillekin opiskelijoille parasta on, kun pääsee työstämään savea ja saa aikaan kiinnostavan muodon, toisille taas paras puoli taiteen tekemisestä löytyy ryhmätöistä: siitä, kun yhdessä saadaan aikaan lyhytelokuva tai lavastettu taidepastissi-valokuva. Taiteesta on kaikille ja kaikki voivat löytää sen oman parhaan puolensa – siksi pyrimme taidekursseille sisällyttämään monenlaisia tehtävämuotoja.

Tänä lukuvuonna kuvataideopettajat suunnittelivat myös jo mielenkiinnolla tulevaa lukuvuotta. Yksi tärkeä työstettävä teema on kestävä kehitys. Miten materiaalisessa oppiaineessa saamme järkevöitettyä materiaalien käyttöä, hyödynnettyä kierrätystä ja vähennettyä värien hukkakäyttöä? Kiinnostavia esimerkkejä ja näkökulmia kierrätettävän materiaalien käytöstä on löytynyt joidenkin opiskelijoiden teoksista. Haluamme tukea ja ohjata tällaiseen tiedostavaan ympäristökäyttäytymiseen ja kuluttamiseen.

Kiinnostavan lisän kuvataideopetuksen näkökulmaan toi myös opetusharjoittelija Henna Aalto-yliopistosta. Hän oli tammikuussa meillä monilla kuvataidekurssien tunneilla joko seuraamassa tai opettamassa.

Kiian akryylimaalaus, Taide nyt! –kurssi

Emilian Käpytalo, Arkkitehtuuri- ja tilasuunnittelun kurssi KU14

Kuvat: Päivi Tarkkonen
KU01 Kuvat ja kulttuurit -ryhmä tutkimassa Ihmisen mittasuhteita ja piirtämässä pikapiirroksia kurssitovereistaan lukiomme teatteriaulassa.
Piirrokset Iiris

Kuva: Päivi Tarkkonen

Farman ekakertaa dreijaamassa KU13 Keramiikka ja design -kurssilla.

Abien rekkajelu lakanataidepaja koulumme holvissa. Kuva: Päivi Tarkkonen
Kuva: Päivi Tarkkonen

Maalausbattle: valon ja pimeän taistelu. Yhteismaalaus Aino ja Vasilj KU04 Taiteen monet maailmat -kurssilla. Ideana on se, että pyrkii maalaamaan enemmän kuin toinen omalla värillään. Toisen maalauksen päälle ei saa maalata.
Alisa: muutun piirustukseksi -tehtävä KU06 Digitaalisen taiteen kurssilta

Janeix: muutun piirustukseksi -tehtävä KU06 Digitaalisen taiteen kurssilta

Eeron performanssi teemasta rakkaus. Hän vain oli oma itsensä väkijoukossa näin pukeutuneena keskellä lukiodiplomigaalaa. Kuva: Päivi Tarkkonen

JÄTÄ VASTAUS