UE3 kurssin lopuksi vietimme retkipäivää tutustumalla Helsingissä erilaisiin uskonnollisiin paikkoihin. Tässä raporttia retkestämme opiskelijan kertomana:

Suomessa toimii monia eri uskonnollisia liikkeitä. Suomen suurin uskontokunta on evankelis-luterilaiset. Tämän lisäksi Suomessa toimii monia muita uskonnollisia liikkeitä, kuten hindulaisuus, buddhalaisuus ja juutalaisuus. Näillä uskonnoilla on Suomessa vähemmistöasema, johtuen niiden kannattajamääristä.

Ensimmäisenä vierailimme juutalaisessa seurakunnassa, synagogassa. Synagogan lisäksi pihapiirissä toimii muun muassa juutalainen koulu, jossa kuitenkin noudatetaan Suomen opetussuunnitelmaa. Lisäksi kuitenkin koulussa opiskellaan hepreaa.

Vierailu synagogaan oli mielenkiintoinen. Opas oli avoin ja kumosi myös monia ennakkoluuloja juutalaisuudesta, liittyen muun muassa kosheriin ja poikien ympärileikkaukseen. Opin juutalaisuuden siirtymäriiteistä paljon, liittyen muun muassa syntymään, häihin ja kuolemaan, joista oltiin puhuttu jo UE1-kurssilla, mutta silti muistiinpalauttelu oli mukavaa. Opin paljon uutta juutalaisuudesta, esimerkiksi että Suomessa juutalaisuuteen kääntyneet pitävät yllä juutalaista perinnettä. Lisäksi huomasin, että opaskin oli maallistunut, joten hän osasi kertoa juutalaisuudesta neutraalisti ja vertaili uskontotieteellisesti juutalaisuutta esimerkiksi islamiin.

Seuraavaksi vierailimme zen-keskuksessa. Zen on yksi buddhalaisuuden suuntaus, vähän niin kuin ortodoksisuus kristinuskossa. Zen keskuksessa opin buddhalaisuuteen liittyen paljon, esimerkiksi sain kuulla lisää Buddhan elämästä. Harjoittelimme erilaisia meditaatioasentoja. Opas neuvoi muun muassa meditointiin liittyen, että kannattaa keskittää ajatuksensa yhteen kohteeseen, esimerkiksi hengitysten laskemiseen. Opas kertoi muun muassa meditaatio-riittiin liittyen käytettävistä tavaroista, kuten erilaisista äänimerkeistä, sekä Buddha-patsaasta, kynttilöistä, yms.

Viimeisenä suuntasimme Krishna-temppeliin. Krishna-temppelin jäsenet pitävät itseään eräänlaisena hindulaisuuden suuntauksena, eikä uutena uskontona, kuten jotkut luulevat. He keskittyvät Krishnan, jota perinteisesti pidetään yhtenä Vishnun inkarnaationa, palvomiseen. Temppelissä he noudattavat eräänlaisia rutiineja yhteisössä. He heräävät aamulla aikaisin ja palvovat Krishnaa heti aamusta. Heissä näkyy hindulaisuus muun muassa vaatetuksessa, kasvisruoan syömisessä, yms. Temppelissä opas lauloi meille eräänlaisen Krishnalle osoitetun laulun. Opas kertoi muun muassa olevansa Intiassa (missä hindulaisuus on syntynyt) kuusi kuukautta vuodessa.

Vierailuissa huomasin, että oppaista huomasi, että juutalaisuuden opas oli maallistunut, kun taas hindulaisuuden ja buddhalaisuuden edustajat seurasivat näihin uskontoihin liittyvää ohjenuoraa muun muassa liittyen riitteihin ja vaatetukseen. Tämä saattaa johtua siitä, että juutalaisuuteen synnytään äidin kautta, jolloin maallistuminen ns. tapahtuu helpommin, kun taas näihin Kauko-idän uskontoihin käännytään, jolloin ohjenuoraa saatetaan seurata herkemmin. Mielestäni on hienoa, että erilaisia uskonnollisia liikkeitä toimii myös vähemmistöinä suomalaisessa yhteiskunnassa, jolloin on ihmisten helppo tutustua eri uskonnollisiin liikkeisiin, ja mahdollisesti löytäen itselleen sopivan, kuten zen-keskuksen opas sanoi.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommentisi
Nimi