Viherin aula on monen lempipaikka. Abien pöydässä vallitsee hurmaava kaaos.

Työympäristön viihtyvyydellä on tutkitusti parantava vaikutus työntekijän motivaatioon. Ja tässä tapauksessa lukiomme on työympäristömme. Viihtyvyys on kokoelma eri osa-alueita, jotka yhdessä luovat meille kaikille miellyttävät olosuhteet opiskella. Toki, monille mieluisa opiskeluympäristö merkitsee eri asioita, mutta siisteys, rauhallisuus, esteettisyys sekä ilmapiiri ovat varmasti seikkoja, jotka kuuluvat jokaisen käsitykseen viihtyvyydestä.

Päätin tarkkailla viime viikkojen aikana koulun ympäristöä. Yleiskuvaltaan koulumme on siisti ja viihtyisä paikka. Sohvatilaa on paljon, seinille on ripustettu oppilaiden tekemiä taideteoksia ja välituntisin voi pelata pingistä tai biljardia. Myös musiikki – ja kuvataidevälineet on tuotu kaikkien käytettäviksi. Koulumme on siis voitu muuntaa viihtyisäksi oppiympäristöksi, huolimatta siitä, että rakennus ei ole suunniteltu koulunkäyntiä varten. Sitä mukaan, kun kiinnitin tarkemmin huomiota eri paikkoihin koulussamme, huomasin harmikseni pöytien, sohvien ja lattioiden noudattavan enemmän roskisten virkaa mitä roskakorit itse. Energiajuomatölkit, tyhjät karkkipussit, Subway-leipien paperit sekä kahvimukit koristavat kouluamme jo lähes joka päivä. Se vaikuttaa suuresti yleiskuvaan ja viihtyvyyteen.

Valitettavan usein roskat jäävät aulapöytiin.

Ei ole mukava viettää välitunteja roskien seassa, saati käyttää omaa aikaansa muiden sotkujen siivoamiseen. Olisi siis tärkeää, että jokainen eväitään nauttiva oppilas kuljettaisi roskansa sinne, minne ne kuuluvatkin. Tämä helpottaa niin oppilaiden kuin opettajien kouluarkea.

 

 

Kyselin myös kahdelta oppilaalta heidän mielipiteitään koulun viihtyvyydestä sekä omasta lempikohdastaan koulussa (nimet muutettu).
Onko sulla koulussa jokin tietty paikka, missä tykkäät viettää välitunteja tai hypäreitä? Miksi juuri se?

Matti: Kuvataide-aula on ihan mukava paikka istuskella, sillä siinä on yleensä ollut tosi rauhallista. Nykyään meteliä on enemmän, koska moni muu tykkää oleilla samassa paikassa ja ylhäällä olevista yläastelaisista lähtee aika lailla ääntä irti.

Maija: Tykkään hiljaisesta huoneesta ja sen viereisistä olevista penkeistä. Hiljaisessa huoneessa on rauhallista ja mukava valaistus ja penkeillä harvemmin on paljoa ihmisiä.

Entä oletko huomannut kuvataide-aulassa roskattavan normaalia enemmän? Jos olet, mistä luulet sen johtuvan ja voisiko siihen puuttua millään tavalla, esimerkiksi tuomalla lisää roskakoreja?

Maija: Siellä harvemmin on samanlaista roskan määrää, mitä esimerkiksi aulan pöydillä. Joskus olen nähnyt yhden kahvimukin jääneen penkeille, mutta sekin on varmaan ollut vahinko.
Matti: Tosi monesti pöydät ovat täynnä kaikennäköistä roskaa, varsinkin ruokatunnin jälkeen. En usko, että roskakorien tuominen hyödyttäisi paljoa, sillä vain kuvataide-aulassa niitä on jo kolme. Kyse on ehkä enemmänkin oppilaiden välinpitämättömyydestä, johon pitäisi puuttua.

H: Mitä mieltä olet koulun viihtyvyydestä? Mihin olet tyytyväinen ja mihin et?
O: On kiva, kun koulussamme on niin paljon penkkitilaa. Aina ei tarvitse istuskella samassa paikassa. Jos jostain pitää valittaa, niin se on peleistä lähtevät äänet. Pöytäfutista pelaavat saattavat joskus huutaa hyvin kovaa, mikä häiritsee aika paljon.

Oppilaskunnan toiveesta Viheriin on hankittu uusia pullonkeräysroskiksia. (Kuvan opiskelijat eivät ole jutun haastatellut.)
Homma toimii!

 

 

 

 

 

Toimitus

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommentisi
Nimi